KALENDAR KULIAH PENGAJIAN SURAU AN-NUR

Sunday, June 21, 2009

DOA ialah permohonan, permintaan atau restu hamba dalam perkara kebaikan yang diucapkan kepada Tuhan biasanya dalam bentuk potongan ayat al-Quran atau hadis yang dimulakan dengan pujian-pujian terhadap Allah s.w.t. dan selawat serta salam kepada Rasulullah s.a.w.

ZIKIR pula merupakan amalan mengingat dan memuji kebesaran Allah s.w.t., selalunya dengan menyebut kalimah tertentu seperti subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar, lailahaillah, astaghfirullah atau kalimah-kalimah mulia yang lain. Sebagai tambahan, menyebut kalimah Allah sahaja sebenarnya tergolong dalam sebutan zikir.

Sementara MUNAJAT pula mirip doa, tetapi lebih mendalam pendekatannya, bersifat monolog, lebih tinggi harapan ke arah keredaan, mohon hidayah, pertolongan dan sebagainya. Pemohon biasanya akan lebih khusyuk dan beremosi ketika bermunajat kepada Allah.

Ketiga-tiga amalan ini memusatkan permohonan kepada Allah s.w.t. Laksana pemintaan hati, mereka yang ikhlas mungkin menangis ketika melaksanakan ketiga-tiga perkara ini dek kerana menyedari betapa kecilnya diri seorang hamba jika hendak dibandingkan dengan Dia Si Pencipta Buana, selain mengharap doa yang dipohon bakal terlaksana.

Justeru itu, jika kita mahu doa yang dipanjatkan itu didengari oleh Allah s.w.t. kita harus tahu serta mengamalkan segala adab ketika berdoa. Intonasi suara dalam meminta, sususan perkataan, masa dan ketika permintaan itu dibuat sangat penting dalam berdoa.

Buku Doa, Zikir & Munajat yang Didengari Allah ini menyediakan kepada anda panduan yang amat bermanafaat terutama ketika saat getir dan mengharapkan bantuan daripada Allah s.w.t. Anda akan mendapati kaifiat dan khasiat di setiap doa yang ditampilkan dalam buku ini.

Uniknya buku ini, selain dari muka hadapan serta saiznya yang comel dan pasti memikat hati, ia turut boleh dijadikan sebagai hadiah buat yang dikasihi. Glosari serta indeks turut disertakan bagi meningkatkan pemahaman si pembaca.

Tajuk Buku: Doa, Zikir & Munajat yang Didengari Allah
Pengarang: Ustaz Zahazan Mohamed dan Ustaz Mohd & Wahid Abd. Hanif
Harga: RM 12.00 (Semenanjung) / RM 14.00 (Sabah & Sarawak)

Sumber : http://www.telagabiru-tbsb.blogspot.com/

No comments: