KALENDAR KULIAH PENGAJIAN SURAU AN-NUR

Monday, July 6, 2009

Majalah SOLUSI edisi 9

Majalah Solusi Edisi ke 9 dimulakan dengan ruangan Kata Dua oleh Muhammad Al-Fateh yang mengimbau sejarah zaman terdahulu tentang keberanian, kecerdikan dan ketaatan golongan muda pada zaman itu. Jika dibandingkan dengan golongan muda pada zaman ini yang mengejar A1 hanya dalam peperiksaan bukan pada gaya hidup.

Dalam ruangan Tafsir tulisan Ustaz Hj Zahazan Mohamed membawa pembaca menghayati Surah Al-Nasr yang memberi Peringatan Agar Terus Mengekalkan Kemenangan. Kemenangan di sini bukan sahaja dari segi zahir namun lebih dari itu dan jangan pula berbangga dengan kemenangan kerana kemenangan itu datangnya daripada Allah.

Ustaz Adlan Abd Aziz pula mengisi ruangan Hadis dengan berkongsi dengan pembaca perihal Solat - Anugerah Pengampunan Tuhan. Solat dapat menghapuskan dosa-dosa selama tidak melakukan dosa besar. Solat juga ibarat mandi lima kali sehari yang dapat menghilangkan kotoran yang ada pada badan.

Dalam ruangan Isu, Pahrol Mohamad Juoi menulis berkenaan Kesedaran - Celik Mata Hati. Menurut beliau manusia mempunyai empat pandangan iaitu pandangan mata, pandangan akal, pandangan nafsu dan pandangan mata hati. Jadi yang mana satu pandangan anda terhadap kehudipan dan kematian? Yang mana satu pandangan yang terbaik? Ikuti artikel ini dalam edisi ini.

Juga dalam ruangan Isu, Jaddal Atiff mengupas isu Melihat Hidup Daripada Kaca Mata Pencipta-Nya. Beliau turut menghuraikan takah hidup insan yang bermula dari alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh, alam masyar dan seterusnya alam syuga atau neraka.

Ustaz Ahmad Baei Jaafar pula menulis dalam ruangan Jalan Keluar dengan topik Pandangan Jauh Hindar Kemurkaan Allah.

Dalam ruangan Media, Pengarah Radio IKIM fm, Ir Ahmad Jais Alias menulis tentang program baru IKIM fm bersama Islamic Relief Malaysia (IRM) iaitu Secangkir Kasih. Maklumat aktiviti Secangkir Kasih dan maklumat lanjut turut dimuatkan.

Ruangan Mahmudah pula mengetengahkan topik Keinginan Atau Keperluan? yang ditulis oleh Umar M Noor.

Ruangan Hai Anak, Rashidah Mustaffa menulis tentang Anak-anak Malas Solat? Dikongsikan juga mengapa anak-anak malas solat dan cara untuk memupuk kerajinan bersolat kepada anak-anak.

Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman memenuhi ruangan Haramain dengan menulis tentang Hijr Ismail - Tempat Rehat Dan Solat Bagi Orang Terpilih.

Imam Global pula menulis dalam ruangan Beduk Di Ketuk dengan membawa cerita tentang Bernas Yang Tidak Bernas yang mahukan umat memelihara ukhwah dengan meninggalkan perselisihan pendapat dalam perkara yang bukan asas.

Ruangan Soal Jawab Solat dan Soal Jawab Fiqah dijawab oleh Ustaz Fadzli Al-Yamani.

Ustaz Zaharuddin Abd Rahman mengisi slot Muamalat dengan artikel bertajuk Bank Islam - Peniaga Bukan Pemberi Pinjaman. Beliau juga menjawab persoalan Muamalat dalam ruangan Soal Jawab Muamalat.

Master Trainer, Pusat Latihan Al-Ain, Hj Muhammad Zakaria menulis dalam ruangan Potensi dengan artikel bertajuk Kemahiran Berkomunikasi.

Dato' Dr Mohd Fadzilah Kamsah menyambung perbincangan tentang 30 Kesilapan Dalam Mendidik Anak-anak.

Antara tulisan lain yang terkandung dalam Majalah Solusi Edisi 9 adalah dalam ruangan Soal Cinta, Pahrol Mohamad Juoi, Bahagia Itu Bila Membahagiakan. Ruangan Cetusan, Dr Sidek Baba, Tanjung Malim Yang Tetap Di Ingatanku. Ruangan Maqasid Syarie, Nik Abd Rahim Nik Abd Ghani, Hadhanah - Siapa Lebih Berhak? Ruangan XPDC Dakwah, Zaharuddin Abd Rahman, Jejak Pertama Di Wales, UK. Ruangan Dari Seberang, Ummu Sakinah Hj Muhammad, Contohi Remaja Generasi Cemerlang. Ruangan Kembara, Hj Muhammad Zakaria, Sinar Islam Membawa Marapan Di Singapura. Ruangan Remaja, Fatimah Syarha Noordin, Realiti Solat Remaja Kita. Ruangan Fadhail A'mal, Ustaz Mohd Gunawan Che Ab Aziz, Pengislahan Diri Melalui Fadhail Al-A'mal. Ruangan Kiasan, Rohidzir Rais, Hipokrit - Tuli, Bisu Dan Buta - Menolak Cahaya Kebenaran, Meraba Dalam Kegelapan. Ruangan Hikmah, Ustaz Hasrizal Jamil, Laburkan Anakmu Sendiri.

Selain itu, dalam ruangan Usaha Jaya, Dr Irfan Khairi, Pengurusan Masa Dalam Perniagaan. Ruangan Jejak RM, Mahadzir Md Isa, Yang Dikejar Tak Dapat, Yang Dikendong Berciciran. Ruangan Munakahat, Ustaz Badli Shah Alauddin, Taklik - Isteri Digantung Tak Bertali. Ruangan Tauhid, Ustaz Mohd Nidzam Abd Kadir, Tiada Toleransi Dan Kompromi Dalam Aqidah. Ruangan Syiar, Dr Abd Basit Abd Rahman, Bukan Semua Masyaqqah (kepayahan) Ada Taisir (keringanan). Ruangan Tib Nabawi, Ustaz Mohd Wahid Abd Hanif, Keajaiban Susu. Ruangan Murabbi, Zuraimi Ismail, Imam Hanafi vs Pendakyah Yahudi. Ruangan Muslimah, Dato' Siti Nor Bahyah Mahamood, Cakar Harimau - Tip Kebahagiaan Rumah Tangga. Ruangan Ipods (Intisari Pedoman Dari Sirah), Mohd Azrul Azlen Abd Hamid, Rasulullah Bapa Mithali Bahagian 2 - Cara Efektif Mengembangkan Fikiran Anak-anak. Ruangan Misteri Alam Ghaib, Dato' Ismail Kamus, Adakah Jin Masuk Syurga?

Juga termuat ruangan Faraid, Ustaz Md Yazid Ahmad, Cintakan Harta - Pahala Atau Dosa? Ruangan Atlas Al-Quran, Mohd Wahid Abd Hanif, Munajat Musa - Kaumnya Menyembah Patung Lembu. Ruangan Analisis, Mohd Adib Samuri, Spesies Syaitan Yang Sama. Ruangan Fizikr (Fikir + Zikir), Rohidzir Rais, Meroboh Dunia Matriks Siri 1 - Perangkap Dunia Elektrik. Ruangan Mahir, Ahmad Fadzli Yusuf, Tingkatkan Tumpuan. Ruangan Jinayat, Dr Zulkifli Al-Bakri, Hikmah Qisas Untuk Hidup. Ruangan Akhir Zaman, Umar M Noor, Alam Kubur - Tempat Pertama Alam Akhirat. Ruangan Fitrah, Ibnu Saad, Mendidik Jiwa Remaja. Ruangan Pelik Tapi Benar, Ustaz Hj Zahazan Mohamed, Para Sahabat Memakan Bangkai Binatang.

Juga turut dimuatkan dalam Majalah Solusi Edisi 9 ini ruangan Puisi, Pesan Nenek dan Angguk Geleng.

Majalah Solusi Edisi 9 mengandungi 109 muka surat berwarna.

No comments: