KALENDAR KULIAH PENGAJIAN SURAU AN-NUR

Wednesday, September 29, 2010

Di Manakah Tahap Solat Kita?

Solat merupakan ibadat paling utama bagi umat Islam sehingga ia disebut sebagai tiang agama. Seperti yang kita ketahui, solat itu mencegah kemungkaran. Ini adalah berdasarkan firman Allah:

“Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan perkara yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.” (Surah al-Ankabut, ayat 45)

Tetapi persoalannya, mengapakah kita masih lagi melakukan banyak kemungkaran di sana sini tanpa mengira waktu. Di manakah silapnya solat kita sehingga tidak dapat mencegah kemungkaran sedangkan kita tidak pernah meninggalkan satu waktu solat pun. Memang ada yang tidak kena dengan solat kita. Saya ingin menyeru kepada rakan-rakan sekalian supaya menilai sendiri tahap solat kita, di manakah tahap solat kita berada sekarang. Imej dibawah menunjukkan sembilan tahap solat bermula dari tahap satu sehingga tahap sembilan. Tandalah di mana tahap solat anda berada dan berusahalah perbaiki mulai dari sekarang. Janganlah ditangguh-tangguh lagi kerana solat kita tidak terlepas dari untuk ditanya ketika di akhirat kelak. Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam. Wallahualam.

(Sila klik imej di bawah untuk pembesaran skala penuh)
Sumber: http://salafus-sholih.blogspot.com/2010/08/di-manakah-tahap-solat-kita_21.html

No comments: